Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



What can Students Get from a Software Engineering Capstone Course?
Indexado
WoS WOS:000425916100016
Scopus SCOPUS_ID:85026743965
DOI 10.1109/ICSE-SEET.2017.15
Año 2017
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



For the last ten years we have been teaching a capstone course for fifth year students of the Computer Science Department of the Universidad de Chile. Five year ago we redesigned the course, shifting from projects following a waterfall process and focused on technical aspects, to one centered in soft skills following agile practices. Since then, we provide out students a concrete learning outcome: to internalize how relevant is having and developing critical soft skills to succeed in projects. Last year, we wondered whether our students were actually getting what we declared. We conducted a survey on students' initial and final perception about the relative value and difficulty of different dimensions involved in their projects: technical challenge, teamwork, planning, and negotiation with the client. Also, we applied a one-tailed dependent pair sample t-test to determine the statistical significance of the surveys result. We found out that the relative value of soft skills grows while that of the technical challenge drops, and that the students find that planning and teamwork are harder than they expected. Also, we found statistically significant evidence that, for the soft skills we have measured, the perceived relative relevance actually changes throughout the course.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bastarrica, María Mujer Universidad de Chile - Chile
1 Bastarrica, Maria Cecilia Mujer Universidad de Chile - Chile
2 PEROVICH-GEROSA, DANIEL Hombre Universidad de Chile - Chile
3 MARQUES-SAMARY, MAIRA REJANE Mujer Universidad de Chile - Chile
4 IEEE Corporación

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 1.82 %
Citas No-identificadas: 98.18 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 1.82 %
Citas No-identificadas: 98.18 %

Financiamiento



Fuente
project FONDEF IDeA
PhD Scholarship Program of CONICYT Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The work of Maira Marques Samary was partially supported by the PhD Scholarship Program of Conicyt Chile (CONICYTPCHA/Doctorado Nacional/2012-21120544). This work was also partly supported by Project Fondef IDeA, grant: IT13I20010.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.