Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



How Children With and Without Developmental Language Disorder Use Prosody and Gestures to Process Phrasal Ambiguities
Indexado
WoS WOS:001475606100001
Scopus SCOPUS_ID:105003474809
DOI 10.3390/LANGUAGES10040061
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Prosody is crucial for resolving phrasal ambiguities. Recent research suggests that gestures can enhance this process, which may be especially useful for children with Developmental Language Disorder (DLD), who have impaired structural language. This study investigates how children with DLD use prosodic and gestural cues to interpret phrasal ambiguities. Catalan-speaking children with and without DLD heard sentences with two possible interpretations, a high (less common) and low (more common) attachment interpretation of the verb clause. Sentences were presented in three conditions: baseline (no cues to high-attachment interpretation), prosody-only (prosodic cues to high-attachment interpretation), and multimodal (prosodic and gestural cues to high-attachment interpretation). Offline target selection and online gaze patterns were analysed across linguistic (DLD vs. TD) and age groups (5-7 vs. 8-10 years old) to see if multimodal cues facilitate the processing of the less frequent high-attachment interpretation. The offline results revealed that prosodic cues influenced all children's comprehension of phrasal structures and that gestures provided no benefit beyond prosody. Online data showed that children with DLD struggled to integrate visual information. Our findings underscore that children with DLD can rely on prosodic cues to support sentence comprehension and highlight the importance of integrating multimodal cues in linguistic interactions.

Revista



Revista ISSN
2226-471X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Giberga, Albert - Univ Oberta Catalunya - España
Universitat Oberta de Catalunya - España
2 Guerra, Ernesto - Universidad de Chile - Chile
3 Ahufinger, Nadia - Univ Oberta Catalunya - España
Universitat Oberta de Catalunya - España
4 Igualada, Alfonso - Univ Oberta Catalunya - España
Universitat Oberta de Catalunya - España
5 Aguilera, Mari - Univ Barcelona - España
Universitat de Barcelona - España
6 Esteve-Gibert, Nuria - Univ Oberta Catalunya - España
Universitat Oberta de Catalunya - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Ministerio de Ciencia e Innovación
Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca
Agencia de Gestio d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR)
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID)
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study was funded by a grant PID2020-115385GA-I00 from the Ministerio de Ciencia e Innovacion, the grant 2021SGR01102 from the Agencia de Gestio d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) and the grant 2024AFB240004 from the Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID).
This study was funded by a grant PID2020-115385GA-I00 from the Ministerio de Ciencia e Innovaci\u00F3n, the grant 2021SGR01102 from the Ag\u00E8ncia de Gesti\u00F3 d\u2019Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) and the grant 2024AFB240004 from the Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.