Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



From Feedback to Feedforward: Promoting Reflection, Engagement, and Sustainable Use of Feedback Among Pre-Service Teachers
Indexado
WoS WOS:001486826000002
DOI 10.22235/PE.V18I1.4454
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In the context of formative assessment, feedback plays a pivotal role in fostering critical reflection on performance and enhancing student learning in higher education. However, engaging students meaningfully in feedback processes remains a persistent challenge. This single-case study aimed to implement participatory and collaborative feedback strategies that actively involve students in critical reflection and performance improvement, contributing to the development of formative assessment expertise among future teachers. Two instruments were employed: a reflective questionnaire on the feedback received and a semi-structured mixed-methods questionnaire to gather students' perceptions. The findings indicate that students value feedback more highly when it encourages critical reflection and is delivered through constructive and respectful communication that preserves their self-image. Additionally, students highlighted the positive impact of oral feedback in audio format, citing its proximity, clarity, and constructive tone. Nevertheless, challenges were identified, particularly the need to work more systematically with students on crafting specific and constructive comments when providing peer feedback.

Revista



Revista ISSN
Paginas De Educacion 1688-5287

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pesce, Maura Amaranti - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Perez, Gloria Contreras - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.