Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Educational inclusion in Chile: the voices of teachers, middle leaders and school principals Inclusión educativa en Chile: las voces de docentes, líderes medios y directivos escolares
Indexado
WoS WOS:001491738200012
Scopus SCOPUS_ID:105004587140
DOI 10.35869/REINED.V23I1.6117
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



International literature on educational inclusion presents a paradigmatic variety that has led to diverse approaches. In Chile, the influence of certain sociopolitical moments further complicates the development of inclusion, shaped by contradictory mandates for valuing diversity, efficiency, and standardization. In this context, it is essential to explore how school actors understand educational inclusion and perceive their institutions' work in this area. To this end, the study conducted a survey of 198 school administrators, middle leaders, and teachers in Chilean schools, performing univariate and bivariate statistical analyses of the data. The findings reveal an understanding of inclusion rooted in an integration approach, focused on students with special educational needs and those in socioeconomic vulnerability, and which, in practice, is transitioning to recognize other groups at risk of exclusion, highlighting the need to align perspectives among diverse actors. This unfolds amid barriers related to infrastructure, lack of training, and the absence of support from key stakeholders-all necessary conditions for building inclusive and transformative schools. The reflections in this study offer valuable contributions to enrich the global debate on educational inclusion in school contexts.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Becerra, Carolina Cuellar - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
2 Orellana, Claudia Godoy - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
3 Kupfer, Andrea Horn - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
4 Quilaman, Juan Pablo Queupil - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
5 Bustamante, Marcelo Nogues - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.