Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Competency assessment in initial teacher training in physical education: a systematic review Evaluación de competencias en la formación inicial docente en Educación Física: revisión sistemática
Indexado
WoS WOS:001461518700005
Scopus SCOPUS_ID:105001129149
DOI 10.19083/RIDU.2025.2047
Año 2025
Tipo revisión

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Competency assessment in physical education teacher education is fundamental to develop essential skills in professional practice. These competencies include technical knowledge, practical skills and a comprehensive approach that encompasses pedagogical and ethical dimensions. The diversity in competencies reflects the plurality of approaches adopted by higher education institutions, which prioritize different areas to respond to the demands of the current school system. Objective: Analyze the types of competencies assessed during physical education teacher training. Method: A systematic review was conducted following the PRISMA statement, covering articles in WoS, Scopus, Sportdiscus and ERIC databases, until July 2024. Studies were selected according to specific inclusion criteria. Results: Of a total of 820 studies identified, 38 met the inclusion criteria and were classified into seven main categories: a) Communication competencies; b) Technological and digital competencies; c) Didactic and pedagogical competencies; d) Personal and socioemotional competencies; e) Inclusion and adaptation to diverse contexts competencies; f) Professional identity and ethics competencies; and g) Evaluative and feedback competencies. Conclusion: The prioritization of pedagogical and socioemotional competencies in the training of physical education teachers fosters a comprehensive approach that generates a balanced and adaptable training, promoting effective performance in diverse educational contexts.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Hinojosa-Torres, Claudio Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Blazquez-Sanchez, Domingo - Inst Nacl Educ Fis Catalunya - España
Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya, Barcelona - España
3 BARAHONA-FUENTES, GUILLERMO DANIEL Hombre Univ Las Amer - Chile
Universidad de Las Américas Chile - Chile
4 Espoz-Lazo, Sebastian - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
5 Zavala-Crichton, Juan Pablo - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
6 Hurtado-Guerrero, Macarena - Colegio Sagrados Corazones Padres Franceses - Chile
7 Cerda-Miranda, Lissette - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
8 Valdivia-Moral, Pedro Hombre UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
9 Yanez-Sepulveda, Rodrigo - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.