Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Tensions regarding inclusion meanings from stakeholders' perspectives: A qualitative study
Indexado
WoS WOS:001462288900005
Scopus SCOPUS_ID:105002139242
DOI 10.1371/JOURNAL.PONE.0321375
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In literature, a divergence is apparent concerning the definition of educational inclusion. The study aims to describe the relationship between the diversity of actors in the university community and their perception of institutional inclusion in higher education organizations in Chile. We employed a qualitative methodology based on Grounded Theory, conducting focus groups with 16 students, 17 teachers, five non-teaching staff, and eight authorities. We conducted a semi-structured interview with an authority, encompassing all three university campuses in the country. The data analysis revealed five subcategories associated with the topic. What is understood by the concept of inclusion? What do they think about inclusion? Who should be the subjects of inclusion? What changes have been observed in inclusion? Moreover, why is it necessary to define inclusion? The emphasis is on the diverse existing views around the approach to the concept and the need to generate definitions with institutional relevance to advance its development and implementation.

Revista



Revista ISSN
P Lo S One 1932-6203

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Biology
Multidisciplinary Sciences
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Solis-Grant, Maria-Jose - Universidad de Concepción - Chile
2 Bretti-Lopez, Maria-Jose - Universidad de Concepción - Chile
3 Sepulveda-Carrasco, Cristobal - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
4 PEREZ-VILLALOBOS, CRISTHIAN EXEQUIEL - Universidad de Concepción - Chile
5 Sepulveda-Witt, Tatiana - Universidad de Concepción - Chile
6 Reinoso-Gonzalez, Eduardo - Universidad de Concepción - Chile
7 Hernandez-Quidel, Juan Francisco - Universidad de Los Andes, Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
ANID Fondecyt

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
ANID Fondecyt Regular 1231772. The funders had no role in study design, data collection and analysis, decision to publish, or preparation of the manuscript.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.