Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Parental Math Beliefs and Home Math Experiences of Preschoolers in Chile: A Qualitative Study
Indexado
WoS WOS:001453631500001
Scopus SCOPUS_ID:105001929730
DOI 10.1002/ICD.70009
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The home math environment is a context where children develop early mathematics skills, which are key for their future learning. Most of the research in the field, however, comes from North American and European countries and is largely based on self-report questionnaires. This qualitative study describes the beliefs, attitudes and experiences of parents of preschoolers in Chile. Twenty-three parents (21 mothers) of 3-4-year-old children attending public preschools were interviewed. Their responses were transcribed verbatim and analysed using a reflexive thematic analysis approach. The findings revealed four themes in parent interviews: parents' attitudes and beliefs towards mathematics, parents' participation in children's learning, home learning strategies, and parents' expectations. The results of this study provide a better understanding of parental math beliefs and the math experiences parents engage in with their children at home, with implications for parents to support their children's math development.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Developmental
Psychology, Development
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 SUSPERREGUY-JORQUERA, MARIA INES Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Núcleo Milenio para el Estudio del Desarrollo de las Habilidades Matemáticas Tempranas - Chile
Millennium Nucleus for the Study of the Development of Early Math Skills (MEMAT) - Chile
2 Roco, Valentina Aguilera - Núcleo Milenio para el Estudio del Desarrollo de las Habilidades Matemáticas Tempranas - Chile
Millennium Nucleus for the Study of the Development of Early Math Skills (MEMAT) - Chile
3 Lira, Carolina Jimenez - Univ Autonoma Chihuahua - México
Universidad Autónoma de Chihuahua - México
4 Pando, Elia Veronica Benavides - Univ Autonoma Chihuahua - México
Universidad Autónoma de Chihuahua - México

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo, ANID-MILENIO

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo, ANID-MILENIO (NCS2021_014).
This work was supported by the Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo, ANID \u2010 MILENIO (NCS2021_014). Funding:

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.