Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Changes to the History and Social Sciences curriculum during the first years of the Civil-Military Dictatorship in Chile (1973-1975)
Indexado
WoS WOS:001478350800005
DOI 10.14516/ETE.11205
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The objective of this article is to analyze the transformations developed in the History and Social Sciences school curriculum during the first years of the Chilean Civil-Military Dictatorship (1973-1975). Theoretically and methodologically, this work is located in the field of studies of the history of school disciplines and the history of education, a position that invites us to pay attention to the processes of historical construction of educational systems, considering the ideas, actors and institutions involved in them. The primary sources consulted are the newspaper El Mercurio, the Revista de Educaci & oacute;n, educational policy documents and study programs prepared by the Ministry of Education; while the secondary sources consulted are books and articles that communicate similar research results. It is defended that the article is original, since it addresses the research problem by carrying out an extensive exercise of analysis of primary sources, thus complementing the knowledge accumulated up to now on it, which is characterized by being of a theoretical nature. The initial results show a rapid and deep intervention of the school curriculum of History and Social Sciences by the Civil-Military Dictatorship in the direction of situating nationalism and authoritarianism as great objectives to develop in the formation of the new generations.

Revista



Revista ISSN
Espacio, Tiempo Y Educacion 2340-7263

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
History
Sociology And Political Science
Philosophy
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Garrido, Felipe Zurita - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.