Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Pupil responses to emotion regulation strategies: the role of attachment orientations
Indexado
WoS WOS:001503046500001
Scopus SCOPUS_ID:105007532715
DOI 10.1080/02699931.2025.2512886
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Attachment theory posits that early relationships shape emotional development through Internal Working Models of self and others, reflected in attachment dimensions (anxiety and avoidance). These dimensions influence emotion regulation (ER) and the strategies used to manage emotions, with physiological manifestations, such as pupil dilation. This study investigates how attachment anxiety and avoidance interact with perceived ER success (PERCS) and emotional arousal to influence pupil size during cognitive reappraisal and expressive suppression. Eighty-five adults (ages 18-58) viewed emotional images from the International Affective Picture System, including both negative and neutral stimuli, while implementing these two ER strategies. Pupil diameter was recorded continuously from stimulus onset (0 ms) to 4,000 ms. Linear mixed-effects modelling revealed that reappraisal, compared to suppression, elicited greater pupil dilation, particularly between 500 and 4,000 ms post-stimulus. Attachment anxiety exhibited increased pupil dilation during reappraisal, reflecting heightened cognitive effort and hypervigilance, while attachment avoidance showed the opposite pattern, with reduced pupil dilation. Emotional arousal significantly predicted larger pupil size across conditions. Additionally, higher PERCS were associated with smaller pupil dilation during reappraisal. These findings emphasize the role of attachment dimensions in shaping physiological responses during emotional challenges.

Revista



Revista ISSN
Cognition And Emotion 0269-9931

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Experimental
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Domic-Siede, Marcos - Universidad Católica del Norte - Chile
2 GUZMAN-GONZALEZ, MONICA PATRICIA Mujer Universidad Católica del Norte - Chile
3 Sanchez-Corzo, Andrea - Ludwig Maximilians Univ Munchen - Alemania
Ludwig-Maximilians-Universität München - Alemania
4 Granillo, Leydi - Universidad Católica del Norte - Chile
5 Salazar, Constanza - Universidad Católica del Norte - Chile
6 Silva, Millaray - Universidad Católica del Norte - Chile
7 Ortiz, Romina - Universidad Católica del Norte - Chile
8 Ossandon, Tomas - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondecyt Regular
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo of Chile: FONDECYT de Iniciacion

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research was financially supported by Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo of Chile: FONDECYT de Iniciacion [grant number 11220009] and FONDECYT Regular [grant number 1250393].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.