Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Learning and assessment of artistic gymnastics in physical education classes: a perspective based on students' experiences Aprendizaje y evaluación de la gimnasia artística en la clase de Educación Física: una perspectiva basada en las experiencias del estudiantado de pedagogía.
Indexado
WoS WOS:001492294200023
Scopus SCOPUS_ID:105002425299
DOI 10.17979/SPORTIS.2025.11.2.11348
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The national Physical Education curriculum establishes the possibility of incorporating various individual sports into its objectives, with artistic gymnastics being one of them. The purpose of this research is to characterize the teaching and assessment of artistic gymnastics in schools based on the experiences of first-year students in the Physical Education Pedagogy program. A mixed-methods approach was used with a non-probabilistic sample. From a quantitative perspective, a cross-sectional descriptive design was employed, applying a questionnaire validated by content and expert judgment, which included both open-ended and closed-ended questions. For the qualitative approach, a phenomenological and interpretive perspective was adopted, with open-ended responses subjected to coding to identify hermeneutic units. The sample consisted of 93 first-year Physical Education Pedagogy students, of which 79 were men (84.95%) and 14 were women (15.05%), with an average age of 19.26 +/- 1.28 years. The results indicate a high frequency of floor exercises in basic education, particularly between grades 5 and 8, with a variety of emotions ranging from satisfaction with achievements to fear and anxiety during evaluation. It was concluded that the way gymnastics is taught and assessed directly influences students' emotions toward the discipline. It is essential to prioritize progressive methodologies that respect classroom diversity to avoid feelings of frustration, fear, and anxiety.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Munoz-Sepulveda, Fernando - Universidad Autónoma de Chile - Chile
2 Vasquez-Cerda, Pablo - Universidad Autónoma de Chile - Chile
3 Anazco Martinez, Luis Alfredo - Universidad Arturo Prat - Chile
4 Molina-Elizalde, Juan Pablo - Univ Lagos - Chile
Univ Super Guadalajara - España
Universidad de Los Lagos - Chile
Universidad of Guadalajara - México

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.