Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Development of historical thinking in students from Coquimbo-Chile: advances and challenges. Desarrollo del pensamiento histórico en estudiantes de Coquimbo-Chile: avances y desafíos.
Indexado
WoS WOS:001500395300007
Scopus SCOPUS_ID:105006665977
DOI
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Currently, it is essential to develop historical thinking in students, prioritizing the mastery of second-order concepts. This research qualitatively and quantitatively evaluates the level of development of historical thinking among 8th grade, 1st and 2nd grade students in two schools of different administration in the region of Coquimbo, Chile. The results indicate that regardless of the educational level and institution, students use a greater number of first-order concepts than second-order concepts and that the best achieved concepts are Historical Significance and Change-continuity, while the least developed are Historical Evidence and Ethical dimension of history. These results represent a challenge to redefine or reorient the role of history in the school curriculum by adapting and strengthening students' historical thinking skills with a critical, interpretative and reflective character in order to improve historical education.

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Scopus
History
Geography, Planning And Development
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 ARAYA-PALACIOS, FABIAN RODRIGO Hombre Universidad de la Serena - Chile
2 Barahona, Sandra Alvarez - Universidad de la Serena - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.