Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Resilience and Empathy in Health Science Students Resiliencia y empatía en estudiantes de ciencias de la salud
Indexado
WoS WOS:001486862300003
Scopus SCOPUS_ID:105004912943
DOI 10.32457/EJEP.V18I1.2917
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: To determine whether resilience dimensions are able to predict empathy dimensions based on individual resilience scores in a sample of health sciences students. Methods: The sample consisted of 1,093 students from the Faculty of Health Sciences of El Salvador. Descriptive statistics were estimated to characterize the sample and the prediction of the dimensions of resilience on those of empathy was estimated using structural equations. Results: It was found that the Engineering and Adaptive dimensions of resilience negatively predict the Adoption of Perspective and Compassionate Care dimensions of empathy, while the ecological dimension positively predicted the Adoption of Perspective and Compassionate Care dimensions of empathy. Conclusion: Individual resilience is a variable that can influence empathy and predict empathic behaviour in students from different careers or study programmes belonging to a Faculty of Health Sciences. These findings provide empirical evidence supporting the concept that empathy can be defined as a dependent variable regarding individual resilience. It is necessary to introduce training in resilience and empathy in a coordinated manner in the teaching-learning process in health sciences students.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Educational
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Diaz-Narvaez, Victor P. - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Sandoval, Mildred A. - Univ Autonoma Santa Ana - El Salvador
Universidad Autónoma de Santa Ana - El Salvador
3 Acosta-Martinez, Adan A. - Univ Autonoma Santa Ana - El Salvador
Universidad Autónoma de Santa Ana - El Salvador
4 Monterroza, Leida G. - Univ Autonoma Santa Ana - El Salvador
Universidad Autónoma de Santa Ana - El Salvador
5 Reyes-Reyes, Fernando - Universidad del Desarrollo - Chile
6 Vilca, Lindsey W. - Univ Senor Sipan - Perú
Universidad Señor de Sipán - Perú
7 Reyes-Reyes, Alejandro - Universidad Santo Tomás - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.