Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The Laboratory as Pedagogy for Social Change: Innovation for Research and Education
Indexado
WoS WOS:001487479500001
DOI 10.1080/02500167.2025.2487453
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article develops an original pedagogical model, a Lab(oratory) for training and scientific practice in the field of Communication for Social Change. The proposal arises from the practical experiences achieved through the collaborative work of the Kaleidoscope Network, which is an international epistemic and practical community for the study of digital culture and human development. The case studies used by the Kaleidoscope Network are derived from over two decades of experience in Mexico. Despite their regional origin, the Lab proposal asserts its international significance, particularly within the realm of training and practice in social science in the Global South. First, the article offers a description of and reflection on the context of colonial hegemony, inequality and resource scarcity in public universities in the Global South. Second, the theoretical framework and central principles of the model are developed. Subsequently, through a literature review and analysis, the conceptual design of the proposal is built. Finally, the laboratory's design is presented to readers for reflection, discussion and contribution, which, in summary, proposes a critical-creative pedagogy embedded in science for social transformation that is open, ethical, humane and inclusive.

Revista



Revista ISSN
Communicatio 0250-0167

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Communication
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Zermeno-Flores, Ana Isabel - Univ Colima - México
2 de la Torre, Maria Rebeca Padilla - Autonomous Univ Aguascalientes - México
3 Tufte, Thomas - Loughborough Univ London - Reino Unido
Univ Johannesburg - República de Sudáfrica
4 Labbe, Christian - Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
SEP-CONAHCYT Sector Fund

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work is part of Project A1-S-8412, funded by the SEP-CONAHCYT Sector Fund. The authors express their gratitude for the financial support that enabled the completion of this research; likewise, they extend their appreciation to the colleagues within the Kaleidoscope Network.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.