Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Assessing academic workload in computing engineering programs: A preliminary study
Indexado
WoS WOS:001460561100008
DOI 10.26507/REI.V20N39.1297
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Assessing academic workload is a critical component of the educational process, given its importance in the health and performance of students. Several universities worldwide have evaluated their programs using academic credit systems as a reference by contrasting the expected and real academic workload through strategies based on surveys, focus groups, questionnaires, and logbooks. In this work, we perform a preliminary study by extracting information for curricular updating of our computing engineering programs based on academic workload. The related method is divided into four stages: (1) the designing of an informatic tool to manage the class-to-class activities; (2) the recording of the academic workload expected by academics; (3) the application of surveys to record the workload declared by students; (4) and the formulation of recommendations based on a mixed analysis that combines qualitative and quantitative elements. This preliminary study can be extended by analysing other educational contexts.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Engineering, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Chourio-Acevedo, Luz - Universidad de Santiago de Chile - Chile
2 Madrid-Munoz, Graciela - Univ Sussex - Reino Unido
3 Kri-Amar, Fernanda - Universidad de O`Higgins - Chile
4 Roman-Cortes, Anibal - Universidad de Santiago de Chile - Chile
5 Joglar-Campos, Carol - Universidad de Santiago de Chile - Chile
6 Villalobos-Cid, Manuel - Universidad de Santiago de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
The "Proyecto InES Ciencia Abierta", USACH

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We would like to thank the team associated with the "Proyecto InES Ciencia Abierta", USACH, for their contributions and support during this work.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.