Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Active methodologies for teaching dose calculation: Innovation project
Indexado
WoS WOS:001460833500001
DOI
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Objective: To know the perspective of higher education teachers on the incorporation of participatory strategies to promote the learning and development of competencies on dose calculation in Higher Level Nursing Technician students in a Professional Institute in Chile. Method: sequential exploratory design, planned and implemented during 2023 and 2024. Information on learning and competencies for dose calculation, and perception of the academic body, was collected through evaluations and surveys/interviews respectively, allowing construction, dissemination and validation of a guide document addressed to the teacher. Results: Mathematical skills, interpretation of instructions, analysis and resolution of cases based on real problems, among others, represent greater difficulty for students; Participatory methodologies constitute the ideal strategic approach for teaching, whose teaching perspective is favorable according to surveys, however, there are reluctance and fears. Conclusions: Although a positive trend and favorable satisfaction is observed towards the incorporation of active-participatory strategies and implementation of teaching support material, the apprehensions expressed could hinder their adoption, requiring intervention to instruct and motivate the teaching staff about their benefits and application.

Revista



Revista ISSN
Atenas 1682-2749

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Dabed, Ana Mondaca - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Quinteros, Maria Jose Cuitino - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Cueto, Juan Pablo Catalan - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.