Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Desarrollo de un modelo de innovación curricular basado en competencias para especialidades médicas: Experiencia del programa de radiología de una universidad chilena
Indexado
WoS WOS:001465582600003
SciELO S0034-98872024001201209
DOI 10.4067/S0034-98872024001201209
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The Educational Project (PE) of the University of Chile is framed within a competency-based curriculum (CBC) approach. In 2017, the Radiology Program of the Faculty of Medicine began its transition to this model, in which graduates must demonstrate their competencies in all essential aspects ofperformance defined for theirprofessional profile. Aim: To describe the experience in the development of the curriculum innovation plan for the specialty program in radiology at the University of Chile. Methods: The work was organized into stages, including identifying educational demands, defining performance areas, drafting competencies, and synthesizing the graduate profile, followed by internal and external validation, dissemination, and creation of course/rotation programs. The guiding principles considered in the process were: advisory and support provided by medical education specialists, transparency, participation, and curricular validity, all developed collaboratively with the academic staff and under the leadership of the program authorities. Results: Key factors for the success of the work included institutional support and backing from program authorities, ongoing advisory, the use of a Gantt chart for guidance, and active participation from faculty members. Weaknesses included the difficulty in engaging the entire academic staff and the limited time ofparticipants. Both issues were addressed through the flexible participation of representatives from each area, support from curriculum advisors, and the use of mass communication systems. Conclusions: In summary, an updated, relevant, and coherent program was successfully developed, aligned with the expected profile and the healthcare needs of our country, and one that can be monitored and adjusted over time.

Revista



Revista ISSN
Revista Médica De Chile 0034-9887

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Medicine, General & Internal
Scopus
Medicine (All)
SciELO
Health Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
Araya L., Sandra - Universidad de Chile - Chile
Diaz J, Jorge Hombre Universidad de Chile - Chile
Espinoza B., Mónica - Universidad de Chile - Chile
1 Araya, L. Sandra - Universidad de Chile - Chile
2 Diaz, J. Jorge - Universidad de Chile - Chile
3 Espinoza, B. Monica - Universidad de Chile - Chile
4 Rojas-Serey, Ana Maria - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.