Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



ANALYSIS OF THE SCIENTIFIC PRODUCTION ON LEADERSHIP STYLES OF ACADEMICS IN HIGHER EDUCATION ANÁLISE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE ESTILOS DE LIDERANÇA DE ACADÊMICOS(AS) NA EDUCAÇÃO SUPERIOR ANÁLISIS DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA SOBRE ESTILOS DE LIDERAZGO DE ACADÉMICOS(AS) EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
Indexado
WoS WOS:001484737200001
Scopus SCOPUS_ID:105004069400
DOI
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Studying the phenomenon of leadership is relevant, as it plays a central role in the success or failure of any type of organization. In this regard, institutions of higher education are not exempt from this reality. It is posited that the competencies required to effectively lead an organization have a direct impact on motivation and the achievement of institutional goals. This study aims to analyze the existing scientific production related to the leadership styles exercised by academic staff in higher education, with the purpose of determining the state of the art and potential areas for development on this topic. To this end, a bibliometric analysis was conducted on the available research in the Scopus and Web of Science databases, following the methodological protocols recommended by the specialized literature. The findings reveal that, although leadership has been widely addressed, its study within the specific context of higher education remains underdeveloped. Previous research has sought to establish links with variables such as organizational culture, institutional commitment, and job satisfaction. Emerging themes include the influence of leadership on quality management and the performance of women in leadership positions. It is concluded that this is a research area with the potential to become a rapidly growing niche, given the impact it has on the performance of educational institutions.

Revista



Revista ISSN
Interciencia 0378-1844

Disciplinas de Investigación



WOS
Ecology
Scopus
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Suárez-Amaya, Wendolin Mujer Universidad Tecnológica Metropolitana - Chile
2 Henriquez, Nancy Alarcon - Universidad de Los Lagos - Chile
Universidad de la Serena - Chile
3 GANGA-CONTRERAS, FRANCISCO ANIBAL Hombre Universidad de Tarapacá - Chile
4 Toledo, Margarita Briceno - Universidad Arturo Prat - Chile
5 Henriquez-Fuentes, Fernando - Universidad de la Serena - Chile
Universidad Tecnológica Metropolitana - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.