Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The role of social capital in the job quality of Chilean university graduates
Indexado
WoS WOS:001489190700001
Scopus SCOPUS_ID:105005272422
DOI 10.1002/BERJ.4189
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The over-saturation of labour markets in some countries has led to a devaluation of university degrees and reshaped the factors determining employability for higher-quality jobs. As a result, the social capital of graduates has emerged as an essential resource in addressing these challenges. This study examines the influence of social capital on the job quality of Chilean university graduates, distinguishing between first-generation (FG) and continuing-generation (CG) graduates. The level of social capital was estimated based on the frequency of contact with professionals and managers. Latent class analysis was employed to identify four distinct classes of job quality. Two multinomial regression models were then estimated, one for FG graduates and one for CG graduates, to assess the impact of social capital on the probability of belonging to each job quality class. The results show that frequent contact with other professionals enhances the likelihood of graduates securing high-quality jobs, with the magnitude of this effect being more pronounced for CG graduates. Frequent contact with managers is relevant for FG graduates but not for CG graduates. These findings demonstrate the persistence of socioeconomic inequalities once graduates enter the labour market. However, they also highlight the role of social capital in levelling the playing field for access to good jobs.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Díaz, Oscar Espinoza - Universidad de Tarapacá - Chile
2 Miranda, Catalina - Universidad de Chile - Chile
3 Sandoval, Luis - Universidad Tecnológica Metropolitana - Chile
4 Corradi, Bruno - Universidad de Tarapacá - Chile
5 Loyola, Javier - Universidad de Chile - Chile
6 McGinn, Noel Hombre Harvard Grad Sch Educ - Estados Unidos
Harvard Graduate School of Education - Estados Unidos

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico; Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo
This research was funded by the Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo de Chile through the FONDECYT Project no. 1230080. The authors are solely responsible for the contents of this report.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.