Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Exploring School Engagement and Academic Outcomes Over Time: The Role of Contextual Factors in Chile
Indexado
WoS WOS:001478038800001
Scopus SCOPUS_ID:105004177424
DOI 10.1002/PITS.23538
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



School engagement is a multidimensional construct encompassing affective, cognitive, and behavioral dimensions, influenced by contextual factors like family, peer, and teacher support. This longitudinal study examines how these dimensions of school engagement mediate the relationship between contextual factors and academic outcomes-specifically, class attendance and performance in language and mathematics-over 3 years among 284 Chilean students (46.5% boys and 53.5% girls) enrolled in their first year of secondary education in public schools in Chile. Our findings reveal that teacher support plays a significant role in enhancing school engagement, which in turn impacts academic outcomes, with behavioral and cognitive engagement having distinct effects on attendance and subject performance. The study also identifies gender differences in engagement dynamics, with teacher support influencing affective engagement in girls and behavioral engagement in boys. This study addresses a gap in longitudinal studies within Latin America, providing insights into the complex interplay between contextual factors, gender, and school engagement, with implications for targeted educational interventions.

Revista



Revista ISSN
Psychology In The Schools 0033-3085

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Educational
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Saracostti, Mahia - Universidad de Chile - Chile
2 Miranda, Edgardo - Universidad Mayor - Chile
3 Guzman, Paulina - Universidad San Sebastián - Chile
4 Schnettler, Berta - Universidad de La Frontera - Chile
Univ Catolica Santiago de Guayaquil - Ecuador
5 Concha, Andres - Universidad de La Frontera - Chile
6 de Toro, Ximena - Universidad Autónoma de Chile - Chile
7 LARA-LOPEZ, LUISA MARIA Mujer Universidad Autónoma de Chile - Chile
Univ Seville - España
Universidad de Sevilla - España
8 Galdames, Iván Suazo Hombre Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDECYT
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Chilean Agency for Research and Development
ANID/FONDECYT Regular
This study was made possible through the financial support provided by the ANID/FONDECYT Regular 1210172 project and ANID/ FONDECYT Regular 1250064, supported by the Chilean Agency for Research and Development.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study was made possible through the financial support provided by the ANID/FONDECYT Regular 1210172 project and FONDECYT Regular 1250064, supported by the Chilean Agency for Research and Development.
This study was made possible through the financial support provided by the ANID/FONDECYT Regular 1210172 project and FONDECYT Regular 1250064, supported by the Chilean Agency for Research and Development.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.