Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Potential Conflicts Identified in Chilean Primary Education Mathematics Textbooks for the Study of Algebra Conflictos Potenciales Identificados en los Libros de Texto de Matemáticas de Educación Básica de Chile para el Estudio del Álgebra
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85208120822
DOI 10.17583/REDIMAT.14137
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Several investigations have shown that the mathematics textbook continues to be the main work tool for teachers and, among other things, constitutes the referent of school mathematical knowledge that they must teach to students. However, it has also been manifested that the texts can be a source of conflicts in both students and teachers, due to the treatment they give to mathematical notions. In this article we have been interested in how textbooks develop the study of algebra in primary education and, in particular, if these ways of presenting algebraic notions could cause conflicts. To carry out our study, we used some theoretical-methodological tools of the Ontosemiotic Approach (OSA) of mathematical knowledge and instruction, such as the notion of conflict and the ontosemiotic configuration, which allowed a systematic analysis of the mathematics textbooks in terms of the problems, definition of concepts, properties, procedures, arguments and representations. As a main result, categories of potential conflicts for the study of algebra are identified and discussed, which could lead to errors or misconceptions of algebraic notions by students or teachers.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Scientific Disciplines
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pino-Fan, Luis R. - Universidad de Los Lagos - Chile
2 Lugo-Armenta, Jesús Guadalupe - Universidad de Los Lagos - Chile
3 Acevedo Cardelas, Graciela Rubí - Universidad de Los Lagos - Chile
4 García, José - Universidad de Guadalajara - México
5 Peña, Cristina N. - Universidad de Los Lagos - Chile
6 Uicab Campos, Yesenia - Universitat de Barcelona - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Este trabajo ha sido desarrollado en el marco del Proyecto de Investigaci\u00F3n Fondecyt 1200005, financiado por la Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID) de Chile.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.