Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Cuestión de saberes: Formación Docente por Competencias en Chile y una Alternativa No-Parametral
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85216579370
SciELO S0718-07052024000200109
DOI 10.4067/S0718-07052024000200109
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Recent Latin American debates have been marked by questions about the quality of teachers and the models by which they are trained. To address this, the article focuses on the Chilean case to analyse the Competency-Based Education model, critically examining issues such as the processes of parameterisation and the criteria of efficiency and sufficiency that model teaching knowledge and their labour. Thus, teachers’ agency and their critical capacities are enclosed in the instrumental aspects of the teachers’ profession. The article presents the non-parametric model cornerstones to educate teachers. This proposal is rooted in Estela Quintar and Hugo Zemelman’s theories. In this vein, the article suggests an educative design that diverges from the dominant model, looking for the constitution of critical teachers. This design could contribute to educating teachers capable of conceiving reality potentialities and meanings. Likewise, educating teachers capable to unlearn the instrumental knowledge parameters and turn into knowledge producers. This proposal is vital in educating teachers-others who fill their practices with meanings and retrieve their transformative capacities.

Revista



Revista ISSN
Estudios Pedagogicos 0716-050X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Parra-Muñoz, Hugo - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
2 Hidalgo-Kawada, Felipe - Universidad Autónoma de Chile - Chile
3 Muñoz-Lara, Marcelo - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
4 Fuster-Sánchez, Nicolás - Universidad de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.