Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Description of the Participation and Actions Carried Out by Speech-Language Therapists in Collaborative Work and Co-Teaching in Chile Descripción de la participación y acciones ejercidas por fonoaudiólogas/os en el trabajo colaborativo y la co-enseñanza en Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85214562971
DOI 10.5354/0719-4692.2024.68115
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Collaborative work is recognized as an interactive process where various professionals collectively define, discuss, and offer solutions to problems. Within collaborative work, the modality of co-teaching can be found, defined as the process in which two or more individuals share the responsibility for teaching a group or the entire student body of a class. This modality is considered one of the most effective forms of collaborative work, as it enables interdisciplinary teams to make decisions aimed at achieving student success in the classroom. Speech-Language Therapists are integral members of classroom teams. However, their specific functions, the nature of their participation, and the approach of their work within these teams are not documented in detail in Chile. Therefore, the objective of this study is to describe the current participation and actions of speech-language therapists in collaborative work and co-teaching within regular classrooms. To this end, a descriptive quantitative design was employed to study a sample of 135 participants who met the eligibility criteria. A Google questionnaire was used for data collection. The results show that speech-language therapists have a high level of participation in collaborative work, while only half of the sample reported engaging in co-teaching activities. Further research on the actions of speech-language therapists is recommended to systematize the practices that these professionals carry out in the field of education.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gutiérrez Solorza, Yhara - Universidad del Bío Bío - Chile
2 San Martín Cofré, Marilyn - Universidad del Bío Bío - Chile
3 Cea Rodríguez, Fernanda - Universidad del Bío Bío - Chile
4 Cisterna Campos, Nicolette - Universidad del Bío Bío - Chile
5 Contreras, Tamara - Universidad del Bío Bío - Chile
6 Soto Morales, José - Universidad del Bío Bío - Chile
7 Villalobos Paredes, Bárbara - Universidad del Bío Bío - Chile
8 Yáñez Labra, Sofia - Universidad del Bío Bío - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.