Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Pedagogical-political discourses on historical memory, coexistence, and peace, in challenging educational contexts Discursos pedagógico-políticos sobre memoria histórica, convivencia y paz, en contextos educativos desafiantes
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85217488568
DOI 10.15649/2346030X.4449
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The research related to pedagogical-political discourses aimed at training in historical memory, coexistence and peace, in teachers of public educational institutions in Norte de Santander, reveals through a structuralist paradigm, contemporary transectional design and grounded theory method, that these discourses with intentionality and forms of power, promote exclusion and control dynamics. Pedagogical practices shaped by educational policies fragment the curriculum, individualize, and do not adequately address historical memory, coexistence or peace. In this sense, the neutrality of education is questioned due to its political charge, since it tends towards superficial and impoverished education, which, combined with sociopolitical conditions and regional violence, reinforces oppressive dynamics, however, the efforts of schools to resist and promote transformative education. The study indicates that educators recognize the territorial educational approach as a promoter of critical thinking, to actively address social, political and ethical issues, challenge the state narrative, and promote deep and diverse understanding of key concepts.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Leal-Leal, Gisela Alexandra - Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología – UMECIT - Panamá
2 Cataldo-González, Héctor Mauricio - Universidad de Santiago de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.