Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||||
| DOI | 10.7770/CUHSO-V34N2-ART735 | ||||
| Año | 2024 | ||||
| Tipo | artículo de investigación |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
In this paper, the representations of the indigenous peoples of northern Chile in History and Geography school textbooks are analyzed from a long-term perspective. The research covers from the first records of this pedagogical tool published in the year 1845 until the last military dictatorship in Chile, in the decade of 1980s. Through a methodology of documentary and hermeneutic analysis, three discursive strategies of representation are recognized. The first responds to ethnic nominations, which move from a homogenizing approach, to then describe and classify the indigenous cultural differences. In this stage, the consolidation of the scientific disciplines of archeology and ethnology in Chile, plays a leading role. The second strategy refers to the representation of the indigenous people located in a past temporality. In the case of the indigenous people of northern Chile, the archaeological discourse accomplishes a relevant function in the consolidation of this “archaizing” vision. Finally, a “foreignizing” representation strategy is identified, which places the indigenous population of the north of the country as an image of otherness for the Chilean national imaginary. It is argued that these representations have contributed to supporting state actions of assimilation on the indigenous population of northern Chile.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Mercado-Guerra, Javier | - |
Universidad Católica del Norte - Chile
|
| 2 | Astorga, Sebastián Campos | - |
Universidad Católica del Norte - Chile
|
| 3 | Díaz, Patricio Echiburú | - |
Universidad Católica del Norte - Chile
|
| 4 | Vigorena, Valentina Martínez | - |
Universidad Católica del Norte - Chile
|
| 5 | Casanova, Yuliana Torres | - |
Universidad Católica del Norte - Chile
|
| Fuente |
|---|
| Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico |
| Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo |
| ANID/Fondecyt de Iniciación |
| Centro de Investigación Interdisciplinaria en Educación de la Universidad Católica del Norte |
| Agradecimiento |
|---|
| Se agradece a la Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID), Gobierno de Chile, su apoyo a trav\u00E9s del proyecto FONDECYT de Iniciaci\u00F3n N\u00B011220932: \u201CActores, relaciones e ideolog\u00EDas en los procesos de reconstrucci\u00F3n de las lenguas originarias en comunidades escolares atacame\u00F1as, collas y diaguitas\u201D (2022-2025). Especialmente a colaboradoras, tesistas y personal de apoyo que han contribuido en las diferentes etapas del proyecto. As\u00ED mismo, se agradece a colegas y estudiantes vinculados al Centro de Investigaci\u00F3n Interdisciplinaria en Educaci\u00F3n de la Universidad Cat\u00F3lica del Norte, quienes han contribuido con relevantes comentarios. Finalmente, a revisores de la revista CUHSO quienes con sus sugerencias han contribuido a la mejora este art\u00EDculo. |