Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Teachers’ and school leaders’ perception about practices and conditions for co-teaching in Chilean schools Percepción de docentes y directivos sobre prácticas y condiciones para la co-enseñanza en escuelas chilenas
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85214124071
DOI 10.1590/S1678-4634202450279436ES
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In the last decade in Chile, co-teaching has been championed as a teaching practice to address students’ diversity in classrooms and promote school inclusion. Its implementation has not been free of complexities, some of them associated with the conditions necessary to sustain these practices in schools. Considering its incipient implementation, this article presents a study that aims to explore the presence of co-teaching practices and the conditions that promote it according to the perception of teachers and school leaders, to discuss the opportunities and challenges that this represents for pedagogical leadership in the public school system. Through an online questionnaire, the responses of 178 teachers and 53 school leaders from 20 Chilean public schools are compared. The results indicate a high presence of co-teaching practices, with a more positive perception of school leaders compared to teachers. Meanwhile, among the conditions for co-teaching, the most notable are the time exclusively assigned to co-teaching in the organizational dimension, the internal training instances in the formative dimension, and the promotion of collaborative work in the cultural dimension. Furthermore, a positive relationship is observed between the clarity of roles among teachers who co-teach and the evaluation of co-teaching practices. Finally, based on the evidence presented, the relevance of pedagogical leadership in establishing conditions that promote co-teaching practices in public schools is reinforced.

Revista



Revista ISSN
Educacao E Pesquisa 1517-9702

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Küpfer, Andrea Horn - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
2 Zamora, Camila Lizama - Universidad de Chile - Chile
3 Quilamán, Juan Pablo Queupil - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
4 Torres, Álvaro González - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.