Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Analysis of trajectories of students in higher technical-professional education using data mining methods
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85213508001
DOI 10.1109/SCCC63879.2024.10767663
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In Chile, the dropout rate of students in higher technical-professional tertiary education is close to 30% in the first year. This has an enormous social impact due to the loss of funding for scholarships and free tuition, increased unemployment and increased social assistance. To understand this phenomenon, we profile students who drop out of this type of education by combining data from different sources, including their school trajectories, using different clustering algorithms. Our results identify 4 groups of dropouts, mainly distinguished by the prevalence of their gender, the fields of knowledge they study, the aid they receive, and their previous school performance. These profiles can help identify students who need support at the beginning of their studies and whose adjustment would benefit from more specific information about their career path.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Dombrovskaia, Lioubov - Universidad Técnica Federico Santa María - Chile
2 Riveros, Erika - Universidad Técnica Federico Santa María - Chile
3 Valdes, Patricio Rodriguez - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
ANID FONDEF

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Se agradece el financiamiento otorgado por ANID/PIA/Fondos Basales para Centros de Excelencia FB0003y ANID FONDEF IT17I0006.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.