Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Motivational climate, interest, effort and learning progression in Chilean adolescents in relation to gender and physical activity Clima motivacional, interés, esfuerzo y progresión en el aprendizaje de los adolescentes chilenos en relación al sexo y la actividad física
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85208670983
DOI 10.6018/SPORTK.626971
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The aim of this study was to examine whether a relationship exists between the motivational climate and adolescents' interest, effort, and progression in learning in Physical Education classes, considering both gender and physical activity level. The following questionnaires were applied: PMCSQ-2, IEPA, AYES, and PAQ-C to a sample of n=3169 Chilean adolescents. The results were studied through descriptive and correlational analyses showing that there are statistically significant correlations when students perceive that the teacher acts intentionally in their classes towards the task climate, they show greater interest, effort and progression in their learning, highlighting greater motivation in the group that has mild PA in both males and females. But when these variables are related to ego climate, they only correlate positively in men, and negatively in women. When the dispositional and contextual variables are correlated, there is greater interest, effort and progress in learning in the PE class in men. It is necessary for PE teachers to focus their classes on the homework climate, because this will promote greater interest, effort and progression in learning, and will encourage possible adherence to the acquisition of healthier lifestyles.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Carrasco-Venturelli, Hanrriette - Universidad de Los Lagos - Chile
2 Cachón-Zagalaz, Javier - Universidad de Jaén - España
3 Ubago-Jiménez, José Luis - Universidad de Granada - España
4 Lara-Sánchez, Amador J. - Universidad de Jaén - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.