Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



What does Newton's second law say? A comparison between Principia and university and school physics texts in Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85206670869
DOI 10.54808/WMSCI2024.01.256
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Traditional teaching focuses on memorizing formulas and problem solving, especially in mechanics, crucial in secondary education and teacher training. The difficulty of understanding Newton's second law is discussed, attributing it to erroneous preconceptions about force and acceleration. It is suggested to teach the law from Newton's original formulation for a deeper and more contextualized understanding. The present work addresses the perception of physics students, especially in Chile, about the discipline, where it is considered boring, difficult and disconnected from everyday life. A comparative analysis is carried out on how Newton's second law is taught in university and schoolbooks in Chile, observing differences in the mathematical formulation and conceptual approach. The importance of promoting a reflective and contextualized approach in teaching physics is highlighted to develop problem-solving skills and connect concepts with reality. In summary, a change in physics teaching focused on a deep understanding of concepts and the contextualized application of fundamental laws, such as Newton's second law, is advocated to promote meaningful and lasting learning.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Parra Zeltzer, Victor - Universidad Católica del Maule - Chile
2 Huincahue Arcos, Jaime - Universidad Católica del Maule - Chile
3 Abril Milan, Diana - Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.