Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



SYSTEMATIC REVIEW OF INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE IN ENGLISH CLASSROOMS OF LATIN AMERICA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA COMPETENCIA COMUNICATIVA INTERCULTURAL EN LAS AULAS DE INGLÉS DE AMÉRICA LATINA
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85207290079
DOI 10.4067/S0719-26812024000200144
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Intercultural Communicative Competence (ICC) for foreign language education has developed over the last 25 years and has become a predominant guide for public policies regarding interculturality within the instruction of foreign languages. In Latin America, national governments have adopted ICC into English Foreign Language (EFL) pedagogy national standards and policies. Nevertheless, how ICC has been adopted in the classrooms needs to be clarified. This systematic review of empirical studies on ICC in Latin America identifies the emergent themes and gaps in the research. The search identified 23 Latin American papers written in Spanish or English from SCOPUS, SciELO, and WOS databases in September of 2022. The review results are organized into four themes. It analyses what has been studied in the EFL classrooms in schools, ICC English Language Teaching degree programs, EFL in higher education, and the development and analysis of ICC in didactic materials for EFL. Findings, among others, indicate a gap in investigations in schools, a change in EFL teachers’ perceptions of ICC, a preponderance of practitioner action research, and critical pedagogy.

Revista



Revista ISSN
Dialogo Andino 0716-2278

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
History
Cultural Studies
Anthropology
SciELO
Applied Social Sciences
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Driscoll, Trevor - Universidad de Tarapacá - Chile
2 Mondaca-Rojas, Carlos - Universidad de Tarapacá - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Result of Proyect FONDECYT N\u00BA1220920, from the Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.