Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Daily Stress, Executive Functions, and Academic Performance in Elementary School Students Estrés Cotidiano, Funciones Ejecutivas y Rendimiento Académico en Escolares de Primaria
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85206512649
DOI 10.46997/REVECUATNEUROL33100030
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The presence of stress has been linked to executive functions and academic performance; thus, the present research explored its relationship among primary students. The quantitative study included 62 participants between 8-12 years old, divided into late childhood and preadolescents groups. A School Daily Stress scale was applied, with a report of academic averages and a battery of neuropsychological tests to measure executive functions and global cognitive capacity (CIT). The tests were the Trail making test, the colour and word Stroop test, and the Wechsler Intelligence Scale for Children. The main results showed a significant and negative correlation between daily stress, cognitive flexibility, working memory and inhibitory control (p<.05). Regression analysis showed that both the CIT and the perception of daily stress predict academic performance (R2= .35). It is concluded that daily stress is relevant for the development of executive functions in primary school children and can have a negative impact on both academic performance and school trajectories.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Neurology (Clinical)
Neurology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Armstrong-Gallegos, Stephanie - Universidad de La Frontera - Chile
2 Troncoso-Díaz, Loreto - Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.