Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Effectiveness of Generative Artificial Intelligence in learning programming to higher education students
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85213393153
DOI 10.1109/ICA-ACCA62622.2024.10766746
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Learning programming in higher education faces significant challenges, including high dropout rates and difficulties in understanding abstract concepts. Previous studies have explored various teaching methods, but the effectiveness of Generative Artificial Intelligence (GenAI) in this context has not yet been widely investigated. This study compares the efficacy of GenAI with video-based active learning methods for teaching programming to university students. Through an experimental design with 40 computer engineering students, academic performance, perception of usefulness and ease of use, and satisfaction and motivation were evaluated. The results showed no statistically significant differences between the groups in academic performance, perception of usefulness and ease of use, or satisfaction and motivation. Both methods proved equally effective in improving learning and maintaining student motivation. These findings suggest that GenAI can be a viable alternative to traditional methods, offering opportunities to diversify pedagogical strategies in programming education. Educators are encouraged to consider integrating GenAI to complement existing methods, ensuring implementation that maintains high levels of perceived control, immersion, and curiosity among students.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mellado, Rafael - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Cubillos, Claudio - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Ahumada, Giovanni - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.