Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Intercultural educational relationship in the indigenous context: Epistemological challenges in today's school Relação educativa intercultural no contexto indígena: Desafios epistemológicos na escola atual Relación educativa intercultural en contexto indígena: Desafíos Epistemológicos en la escuela actual
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85213430139
DOI 10.21814/RPE.28453
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The article discusses the need to rethink the educational relationship in the indigenous context, which has historically been characterized by epistemological tensions between indigenous teachers and students, which limits responding to the challenges of interculturalism that represent today's society and the school. The discussions are framed in the process of analysis and interpretation supported by a coherent and systematized epistemic framework of theoretical foundations such as critical pedagogy, constructivism, and the intercultural educational approach. These theoretical foundations question the hegemonic logic attributed to the meaning of school and educational relationships that has historically established power relations, asymmetry and invisibility of the epistemic frameworks of subjects who belong to different societies and cultures that have been denied and minoritized in school education. In this way, we maintain that rethinking the educational relationship in the indigenous context from an intercultural approach would allow progress towards epistemological pluralism in school education contexts of social, cultural, and territorial diversity. We conclude with the urgency of an educational relationship in an indigenous context that allows the training of intercultural citizens as challenges of the 21st century characterized by the social and cultural diversity that represents global society.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Arias-Ortega, Katerin - Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Blanco-Figueredo, Lázaro - Universidad Católica de Temuco - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.