Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Critical evaluation of Afaf Meleis´s Transition Theory: strengths, limitations and applications in nursing education Evaluación crítica de la Teoría de las Transiciones de Afaf Meleis: fortalezas, limitaciones y aplicaciones en la educación en enfermería
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85211227631
DOI 10.56294/SALUDCYT2024.950
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Afaf Meleis’s Transitions Theory addresses how multidimensional transitions impact individuals’ health and well-being, emphasizing the importance of properly managing these transitions. This study aims to critically and reflectively describe this theory by analyzing its strengths, limitations, usefulness, and significance in nursing education. Method: Chinn and Kramer’s theory analysis methodology was used. The description was based on publications from 1994 to 2010, and a critical reflection was performed by searching for evidence in PubMed and CINAHL between 2015 and 2021. The MeSH descriptors “Nursing Theory,” “Models,” and “Nursing” were used, along with the keywords “Transition” and “Transition Theory Meleis,” resulting in a total of 16 selected articles. Results: the Transitions Theory has several strengths and limitations. Among its strengths are its high generalizability and accessibility, allowing for application in various clinical and educational contexts. However, the theory has limited semantic clarity and is complex, which may hinder its full understanding and application. Conclusions: the theory is highly valued in nursing education, providing a valuable theoretical framework for understanding and addressing student transitions. Its application allows for incorporating lived contexts into the educational process, creating equitable and student-centered learning environments. More research is needed in Latin America to evaluate its usefulness and adapt it to regional contexts, promoting meaningful learning both in the classroom and in clinical practice.

Revista



Revista ISSN
Salud, Ciencia Y Tecnologia 2796-9711

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Multidisciplinary
Engineering (Miscellaneous)
Nursing (Miscellaneous)
Reviews And References (Medical)
Nurse Assisting
Health Professions (Miscellaneous)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cancino-Jiménez, Daniella - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Febré, Naldy - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Cea-Netting, Ximena - Universidad Central de Chile - Chile
4 Cancino-Jiménez, Jorge - Universidad de Santiago de Chile - Chile
5 Olguín, Salomé - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
6 Olguín, Katherine - Universidad de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.