Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Interactions between attributional styles, academic self-concept and self-esteem in physical education pedagogy students in Chile Interacciones entre estilos atributivos, auto concepto académico y autoestima en estudiantes de pedagogía en educación física en Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85218136029
DOI 10.47197/RETOS.V60.106720
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article investigates the interactions between attributional styles, academic self-concept, and self-esteem among university students in Physical Education and Health Pedagogy. Utilizing a descriptive-correlational quantitative approach with a sample of 104 Chilean students, the study identified profiles across these variables. Data were collected using the Attributional Styles Scale, the Academic Self-Concept Scale, and the Coopersmith Self-Esteem Inventory (adult version). To achieve the study's objectives, descriptive and comparative analyses were conducted using Student's t-test and ANOVA. Additionally, Pearson correlations were used to explore the relationships between the dimensions of these instruments and sociodemographic variables. Key findings reveal a positive relationship between internal attribution and self-efficacy, as well as a positive association between perceived teacher failure and performance. A further positive correlation was found between internal attribution and failure due to lack of effort. These results underscore the importance of incorporating emotional factors into educational interventions and provide valuable insights for developing pedagogical strategies and tailored interventions for these students.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Angélica, Vera Sagredo - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
2 Felipe, Poblete Valderrama - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
3 Yenniffer, Sáez Delgado - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Un agradecimiento especial a la Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID) por el financiamiento del Proyecto FONDECYT de Iniciaci\u00F3n N\u00BA11230202.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.