Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Effect of a comprehensive physical activity program on physical fitness, sedentary lifestyle and screen time in school children Efecto de un programa integral de actividad física sobre la condición física, el sedentarismo y el tiempo de pantalla en escolares
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85216260398
DOI 10.47197/RETOS.V63.109391
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Physical activity performed in the school context plays an important role in the physical and psychological well-being of children and adolescents. Objective: To evaluate the effect of a comprehensive physical activity program based on modified games and healthy habits on the physical fitness of school children in an educational institution. Methodology: Quasi-experimental study with pre-test-post-test design in an experimental group (GEX) (35 total; 23 boys, 12 girls, 11.4±0.7 years), and a control group (GC) (33 total, 17 boys and 16 girls, 11.7±0.6 years). The intervention lasted 14 weeks. Pre- and post-intervention physical fitness tests were administered. Physical activity (PA) and screen time (PT) were measured through pre-questions of the youth activity profile questionnaire (YAP-S). Discussion: Physical activity interventions in school can have a small to moderate effect on physical fitness in both children and adolescents. On the other hand, interventions that use games produce improvements in children's and adolescents' enjoyment. Conclusions: A physical activity and healthy habits intervention program showed effects attributable to the intervention on flexibility and screen time. In addition, the program generated greater enjoyment of PA and physical education classes.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cortés-Roco, Guillermo - Universidad de Viña del Mar - Chile
2 Vesga-Oviedo, Sandra - Universidad de Viña del Mar - Chile
3 Hurtado-Almonacid, Juan - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Gallardo-Rodríguez, Rodrigo - Universidad de Viña del Mar - Chile
5 Páez-Herrera, Jacqueline - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
6 Reyes-Amigo, Tomás - Universidad de Playa Ancha - Chile
7 Yáñez-Sepúlveda, Rodrigo - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.