Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Active learning in engineering education: Insights from a faculty development program in higher education
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85219565568
DOI 10.29333/EJMSTE/15955
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study examines the enhancement of teaching practices within the school of engineering at a private Chilean university that emerged from a collective reflection of ideas/actions on the strengths, weaknesses, opportunities, and threats in the implementation of a professional development program in the school of engineering. It investigates factors influencing the efficacy of student-centered learning and teaching through the application of the World Café methodology among faculty participants in a structured training program aligned with institutional educational policies. Emphasizing long-term sustainability, the findings underscore the presence of motivated instructors committed to ongoing improvement, bolstered by comprehensive continuing education opportunities provided by the university. Despite notable progress, challenges such as limited financial resources and the imperative for strategic institutional commitment are acknowledged. Crucially, successful educational initiatives hinge on robust collaboration and dialogue between faculty and administration. The study advocates for tailored faculty training essential for adapting to evolving educational and technological landscapes. It concludes by highlighting the broader implications for engineering and STEM disciplines, advocating for a cohesive teaching community poised to meet future educational challenges.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Dominguez, Angeles - Tecnológico de Monterrey - México
Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Truyol, Maria Elena - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Quezada-Espinoza, Monica - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
4 Calderon, Juan Felipe - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
5 Zavala, Genaro - Tecnológico de Monterrey - México
Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study is a product of a project funded in the Challenge-Based Research Funding Program 2022 project ID#I035-IFE005-C1-T3\u2013E by Tecnologico de Monterrey.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.