Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Sustainable and Inclusive Model for Gifted Education
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85218782203
DOI 10.47857/IRJMS.2025.V06I01.01930
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study examines a TV series "Young Sheldon" using Gagné’s Differentiated Model of Giftedness and Talent (DMGT) framework to propose a sustainable and inclusive model for gifted education. Using systematic content analysis, it emphasizes the need for tailored educational programs and inclusive practices to nurture gifted students' diverse needs. The series vividly portrays Sheldon's exceptional natural abilities and the environmental as well as intrapersonal catalysts that facilitate the transformation of his natural abilities into developed talents (competencies). Key environmental catalysts such as familial support, mentorship, enriched educational environments, and administrative decisions, while intrapersonal catalysts encompass Sheldon's curiosity, resilience, and intrinsic motivation. The findings in this investigation highlight the real-life activities, stages of growth, and investment that fosters the character’s talents. By integrating insights from Sheldon's experiences and the DMGT framework, a cyclic model is proposed, involving early identification, tailored support, regular monitoring, periodic evaluation, celebration of achievements, reflection, and reintegration. This proposed model underscores the necessity of a coordinated effort from parents, teachers, and policymakers to create a holistic and adaptable educational environment for gifted students. The study concludes that a sustainable, inclusive approach to gifted education enhances experiences, aligns with societal equity goals, and ensures potential is maximized for all.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Lasekan, Olusiji Adebola - Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Godoy Pena, Margot Teresa - Universidad de La Frontera - Chile
3 Méndez Alarcón, Claudia Myrna - Universidad Autónoma de Baja California - México

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.