Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Teachers and Curricular Texts. Deliberating on the Teaching of the Public Space Professores e textos curriculares. Deliberando sobre o ensino do espaço público Profesorado y textos curriculares: deliberaciones sobre la enseñanza del espacio público
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85216836214
DOI 10.17227/RCE.NUM95-19134
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Given the role teachers play in adapting curricular texts to their students' needs, this research aims to analyze the perspectives of two groups of Chilean history teachers regarding the civic education content referring to public space, as presented in the study program and textbooks established for the subject of Education and Citizenship in secondary education. Through two case studies, the tension between these teachers’ understandings and experiences, and the content of these texts, is highlighted. Specifically, they criticize the emphasis on state institutions, which limits the understanding of the public sphere as an autonomous area where citizens should resolve social conflicts, including those between citizens and the state itself. However, rather than rejecting these materials, they value their contributions on topics such as citizen participation in local territorial spaces, as these help them integrate a variety of perspectives into their teaching on a topic they consider complex, but essential for students to discuss as part of their civic education.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cavieres-Fernández, Eduardo - Universidad de Playa Ancha - Chile
2 Ubilla-Sánchez, Gerardo - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.