Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



CONTEXTUAL FACTORS THAT INFLUENCE CHILDREN TO CHOOSE TO TRAIN RHYTHMIC GYMNASTICS
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:86000548053
DOI 10.52165/SGJ.17.1.79-90
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Engaging in sports activity is influenced significantly by contextual factors, which can either encourage participation or lead to discouragement and disinterest. This is particularly true for sports with perceived exclusivity, such as rhythmic gymnastics, which is traditionally considered a sport for women. The present research adopts a collective case study approach, utilizing semi-structured interviews and a biographical-narrative methodology, focusing on the first Chilean children to practice this sport. The study seeks to uncover the contextual factors influencing their decision to participate and explore their experiences within the sport. Participants frequently highlighted the enjoyment derived from the sport, particularly the opportunity to manipulate various apparatus. Additionally, the study examines the crucial role of family support, experiences in school and clubs, and the influence of television and social media. In some cases, the resilience required to endure and overcome peer discrimination or ridicule is also discussed. The findings underscore that fostering an education free from gender bias can encourage broader participation in various activities, both recreational and athletic, without prejudice or fear—particularly in rhythmic gymnastics.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Freundt, Alda Reyno - Universidad de Playa Ancha - Chile
2 Matus, Nicolás Meirone - Metropolitan University of Education Sciences - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.