Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Physical Education teachers and school violence: a view from the classroom Profesores de Educación Física y violencia escolar: una mirada desde las aulas
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:86000155920
DOI 10.47197/RETOS.V66.108781
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: School violence is a global concern since it is the cause of many deaths, being students and teachers a population vulnerable to these circumstances. Objective: The aim of this study was to know the perception of Physical Education teachers in a central-southern region of Chile regarding episodes of physical violence in the school territory. Methodology: The qualitative method was used, applying the semi-structured interview technique through which data were collected to know the impression of the teachers in relation to the phenomenon studied. The participants were active teachers from three educational centers and the sample was composed of eight Physical Education teachers. Results: The total number of interviewees stated that in their initial teacher training they did not receive any information or preparation regarding violence in the school environment, and that they do not feel qualified to intervene in such situations. Conclusions: It is concluded that it is essential that the curricula implement the concept of school coexistence for initial teacher training, on the other hand, it is absolutely necessary that schools provide opportunities for teachers to be trained on violence in order to contribute and intervene in a better way in difficult situations.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 CASTILLO-RETAMAL, FRANKLIN Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
2 Escobar-Cerecera, Monserrat - Universidad Católica del Maule - Chile
3 Jiménez-Troncoso, Beatriz - Universidad Católica del Maule - Chile
4 Becerra-Toledo, Ignacio - Universidad Católica del Maule - Chile
5 Cañete-Hernández, Juan - Universidad Católica del Maule - Chile
6 Cordero-Tapia, Fernanda - Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.