Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Reading comprehension and mathematical problem solving: Construction and validation of the COL-TPM Test Comprensión lectora y resolución de problemas matemáticos: Construcción y validación de la Prueba COL-TPM
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85212061694
DOI 10.35869/REINED.V22I3.5763
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This research describes the process of construction and psychometric analysis of the COL-TPM test. A test is developed to evaluate the learning of the quadratic function based on types of routine and non-routine mathematical problems, and levels of literal, inferential and critical reading comprehension of high school students from different municipal educational establishments, whose previous phases included literature review, apparent validation, content validity by expert judgment, construct validity, construction of the final version, pilot application, analysis of the discrimination indexes of the problems and reliability. From the psychometric analyses, a test with positive results was obtained in all cases, with appropriate difficulty, discrimination and reliability indexes. However, the experts gave their opinions and/or suggestions on modifications to the problems, and the changes proposed were modifications in the wording of some of the questions and the elimination of others. The final version of the test, which consists of five problems of applications of the quadratic function with ten questions each, subjected to different theoretical and methodological phases, provides certainty about its ability to evaluate in a valid and reliable way, the levels of reading comprehension skills of students, when they are confronted with the resolution of a type of verbal mathematical problem, contextualized to a specific mathematical function.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Díaz, Verónica - Universidad de Los Lagos - Chile
2 Correa, Illia - Liceo Pablo Neruda - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.