Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A Topic Modeling Approach Using Transformers for Open-Ended Questions at Instituto Profesional DUOC UC
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85211194814
DOI 10.1007/978-3-031-77290-0_15
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Universities strive for academic excellence by employing various tools to assess study plans and professor performance. Student surveys are crucial in evaluating and enhancing professors’ performance, offering valuable data to improve teaching practices. Despite their importance, processing open-ended survey questions is challenging, especially on a large scale. Therefore, an automated methodology is needed. This research introduces a Natural Language Processing (NLP) approach using Latent Dirichlet Allocation (LDA), sentiment analysis, and transformer models to evaluate students’ perceptions of their teachers. These models generated embeddings that captured semantic relationships, identifying key topics and themes within a dataset of 7,647 surveys from the first semester of 2022. Characteristics like semester, school, career, subject, and comment length were analyzed. The results highlighted frequent and representative topics, providing valuable feedback to teachers and supporting their professional development. These topics were grouped into key concepts transcending individual teacher traits and organized into dimensions related to quantitative survey questions. This organization aided in adjusting weightings for four evaluated dimensions: virtual learning environment, planning, motivation, and communication. Implementing this model for survey analysis offered insights to enhance teacher evaluation processes and provide targeted professional growth support. The findings facilitated evidence-based decision-making and improved teaching practices in higher education institutions.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Naranjo Retamal, Israel - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Universidad Gabriela Mistral - Chile
2 Rubio Videla, María - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Vidal, Mabel Mujer Universidad San Sebastián - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad Gabriela Mistral and Universidad San Sebastián
Fundación Instituto Profesional DUOC UC

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We thank to Fundaci\u00F3n Instituto Profesional DUOC UC, Universidad Gabriela Mistral and Universidad San Sebasti\u00E1n.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.