Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



TRACES OF MONOCULTURAL SCHOOL EDUCATION OF THE 20TH CENTURY: FROM THE VOICES OF WISE MAPUCHES IN ARAUCANÍA, CHILE HUELLAS DE LA EDUCACIÓN ESCOLAR MONOCULTURAL DEL SIGLO XX: DESDE LAS VOCES DE SABIOS Y SABIAS MAPUCHES EN LA ARAUCANÍA, CHILE
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85207319395
DOI 10.4067/S0719-26812024000200187
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The article presents research findings on the significance of schools in an indigenous context, as expressed by Mapuche scholars from La Araucanía, Chile. These scholars are respected members of their community, possessing knowledge of their people’s social, cultural, and familial history, language, and culture. They are responsible for transmitting the Mapuche social memory to future generations. The methodology used in this study is qualitative and descriptive. In-depth interviews were conducted with 12 indigenous Mapuche people who had undergone formal schooling in monocultural Chilean schools. The participants ranged in age from 40 to 70 years old and were all fluent in their native Mapuche language, the mapunzugun. Thematic analysis revealed categories of central content that emerged from the participants’ discourse. This acknowledgment allowed for an understanding of the meaning of the school and its impact on the Mapuche context. It is imperative to make visible the psychological, physical, and affective traumas that the school has caused as a result of whitening practices and cultural genocide. Thus, this is an opportunity to advance towards reparation and reconciliation between indigenous and non-indigenous subjects in school education in Chile.

Revista



Revista ISSN
Dialogo Andino 0716-2278

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
History
Cultural Studies
Anthropology
SciELO
Applied Social Sciences
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Arias-Ortega, Katerin - Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Valenzuela, Andrea - Consultorio Miraflores - Chile
3 Previl, Carlo Hombre Universite du Quebec en Abitibi-Temiscamingue - Canadá

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
El art\u00EDculo es parte de los resultados del proyecto de investigaci\u00F3n FONDECYT DE INICIACI\u00D3N N\u00B011200306, financiado por la Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo de Chile (ANID). Agradecimientos al proyecto Fondecyt Regular N\u00B01240540 y N\u00B01221718

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.