Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Cybernetics of self-regulation, homeostasis, and fuzzy logic: foundational triad for assessing learning using artificial intelligence Cibernética da auto-regulação, homeostase e lógica difusa: tríade fundamental para avaliar a aprendizagem usando inteligência artificial Cibernética de autorregulación, homeostasis y lógica difusa: tríada fundamental para evaluar el aprendizaje usando inteligencia artificial
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85216988377
DOI 10.1590/S0104-40362025003304918
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Today’s Education is increasingly mediated by digital technologies that imply new challenges that need to be addressed in detail to turn them into opportunities for advancement and evolution. Such is the case of the use of artificial intelligence in learning assessment processes, which is forcing us to rethink traditional methods, mechanisms, and strategies to assess student learning achievement, especially in distance and online Education. Given the complexity of the above, this analytical essay proposes a look at artificial intelligence developments that support the so-called “evaluation 4.0”, based on the application of fuzzy logic, homeostasis, and the cybernetics of self-regulation. Such an application would provide technical support and a general understanding framework for the evaluation processes for both teachers and students to promote evaluation processes more in line with the flexible and often imprecise and ambiguous nature of the learning and performance associated with the skills assessment in the framework of the fourth industrial revolution.

Revista



Revista ISSN
Ensaio 0104-4036

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rivas, Edinson Oswaldo Delgado - Fundación Universitaria Navarra - Colombia
2 Chiappe, Andres Hombre Universidad de La Sabana - Colombia
3 Sagredo, Angélica Vera - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universitaria Navarra – Uninavarra
Fundación Universidad de La Sabana

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We thank both Fundaci\u00F3n Universidad de La Sabana (Group Technologies for the Academia - Proventus (EDUPHD-20-2022)) and Universitaria Navarra \u2013 Uninavarra (Group Navarra Education and Digital Technologies) for the received support in the preparation of this article.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.