Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Assessment of motor coordination in schoolchildren using the ktk test and juggling workshops: analysis of significant differences pre and post intervention Evaluación de la coordinación motriz en escolares mediante el test KTK y talleres de malabarismo: análisis de diferencias significativas pre y post intervención
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85219056770
DOI 10.47197/RETOS.V65.112828
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: The objective assessment of motor skills in the school context is essential for analyzing and strengthening educational processes, considering that Fundamental Motor Skills (FMS) represent a core curricular component in the educational foundations of Physical Education. Objective: To evaluate the motor development of elementary school students and determine statistically significant differences through a pre- and post-test analysis. Methodology: Using a quantitative, non-experimental design, a total of n = 18 students were analyzed. The sample included n = 10 third-grade students and n = 8 fourth-grade students, with a mean age of 8.7 ± 0.90 years. The KTK test was used for motor assessment, and students participated in 18 juggling workshop sessions. Results: The motor assessments showed significant improvements, with the group's average score increasing from 3.78 to 4.72. Additionally, after the post-test, no students were classified as Problematic or Symptomatic, based on gender and individual performance analyses. Discussion: There is sufficient evidence supporting the positive effects of motor skill instruction in school-aged children. However, despite advances in educational policies, assessments of this dimension still face challenges in being effectively implemented. Conclusions: The results highlight not only the effectiveness of juggling as a strategy for developing fundamental motor skills but also propose a standardized and adaptable evaluation process, applicable to both summative and formative assessments in the teaching and learning context. This approach facilitates the identification of areas for improvement, focusing on each student's individual progress and development while addressing classroom diversity.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Vásquez-Cerda, Pablo - Universidad Autónoma de Chile - Chile
2 Feilberg, Norma Rodríguez - Universidad Nacional de La Plata - Argentina
3 Muñoz-Sepúlveda, Fernando - Universidad Autónoma de Chile - Chile
4 Hermosilla-Palma, Felipe - Universidad Autónoma de Chile - Chile
Universidad Nacional de La Plata - Argentina
Universidad Adventista de Chile - Chile
5 Rosales, Felipe Berrios - Universidad Autónoma de Chile - Chile
6 Urbina, Víctor Estrada - Universidad Autónoma de Chile - Chile
7 Minño, Luis Herrera - Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.