Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



ETHNOGRAPHY ON THE TEACHING OF KUNSA LANGUAGE AND ATACAMEÑO CULTURE IN SCHOOL COMMUNITIES OF NORTHERN CHILE ETNOGRAFÍA SOBRE LA ENSEÑANZA DE LENGUA KUNSA Y CULTURA ATACAMEÑA EN COMUNIDADES ESCOLARES DEL NORTE DE CHILE
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85218109874
DOI 10.4067/S0719-26812024000300068
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Since 2020, Chile’s intercultural bilingual education policy has required schools in ethnic contexts with low linguistic vitality to teach indigenous languages and cultures. This transformation responded to calls for expanding this educational policy, allowing the rethinking of its foundations and purposes. In this framework, the present study addresses the implications of teaching the Kunsa language and Atacameño culture in three schools in the Province of El Loa, northern Chile. The study uses an ethnographic approach to describe the teaching process through participant observation, in-depth interviews, and documentary analysis. The findings show that teaching Kunsa language and Atacameño culture focuses on testimonial and schematic learning rather than linguistic and culturally dynamic learning. Paradoxically, in culturally diverse educational settings where a heterogeneous student profile predominates, this type of teaching can be configured as a pedagogical practice of assimilation or invisibility of cultural diversity. We suggest that teaching should be linked to the daily experiences of students. Thus, this would promote a more contextualized and critical learning in dialogue with the student’s individual and heterogeneous cultural belonging.

Revista



Revista ISSN
Dialogo Andino 0716-2278

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
History
Cultural Studies
Anthropology
SciELO
Applied Social Sciences
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Guerra, Javier Mercado - Universidad Católica del Norte - Chile
2 Kröll, Hans Gundermann - Universidad Católica del Norte - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.