Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



HISTORICAL THINKING SKILLS AND THE HISPANO-MAPUCHE CONFLICT AT THE END OF BASIC EDUCATION AND THE BEGINNING OF SECONDARY EDUCATION LAS HABILIDADES DE PENSAMIENTO HISTÓRICO Y EL CONFLICTO HISPANO-MAPUCHE AL TÉRMINO DE LA EDUCACIÓN BÁSICA Y COMIENZO DE LA EDUCACIÓN MEDIA
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85218120403
DOI 10.4067/S0719-26812024000300149
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article presents the results of research focused on evaluating skills associated with students’ historical thinking. The research specifically focused on the analysis of historical sources and four second-order concepts: continuity, change, causes, and consequences. The Hispanic-Mapuche conflict was addressed. The qualitative study included 86 students from eighth to second grade in a public establishment in the Biobío Region, Chile, a historically significant territory for the conflict since the arrival of the Spanish conqueror. Initially, a historical narrative was designed as an information collection instrument. However, the exploration pilot revealed limitations due to the student’s lack of familiarity with this type of instrument in history classes. In response, a battery of open questions was introduced to address the topics of interest in a more accessible way. The results highlight the limited capacity to make explanatory textual inferences and their skills of interpretation and critical analysis of historical sources. Furthermore, a mostly negative vision of the Mapuche people’s transformations is observed. These findings underscore the need to strengthen historical thinking skills, suggesting pedagogical approaches that facilitate a deeper connection between the past and the present, thus promoting a more nuanced and balanced understanding of historical events.

Revista



Revista ISSN
Dialogo Andino 0716-2278

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
History
Cultural Studies
Anthropology
SciELO
Applied Social Sciences
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Labraña, Carlos Muñoz - Universidad de Concepción - Chile
2 Garrido, Felipe Zurita - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
3 Durán, Bastián Torres - Universidad de Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.