Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



AI Concerns Among Educators: A Thematic Analysis
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85218772055
DOI 10.47857/IRJMS.2025.V06I01.01929
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This qualitative study investigates educators’ concerns about the adoption of Artificial Intelligence (AI) in education by utilizing social media as a primary data source. The study adopts the Concerns-Based Adoption Model (CBAM) and Protection Motivation Theory (PMT) to structure its investigation, providing a comprehensive understanding of how educators perceive and react to AI integration. Through thematic analysis of discussions on platforms such as Reddit, the study identifies various degrees of concern, stages of concern, and types of risks/concerns associated with AI integration. Findings reveal that a significant majority of educators and stakeholders report high levels of concern, with over fifty percent indicating they are 'very concerned' on a Likert scale. The majority are in the 'consequence' stage of concern, where the impact on student outcomes is a significant worry. Functional risks, such as the potential decline in critical thinking and problem-solving skills due to AI reliance, emerged as the most prevalent concern. Other significant concerns include social risks related to the alteration of traditional educational roles and information risks from potential inaccuracies in AI-generated content. The study underscores the complexity of AI adoption in educational settings and highlights the need for targeted interventions to address these multifaceted concerns.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Alarcón, Claudia Myrna Méndez - Universidad Autónoma de Baja California - México
2 Lasekan, Olusiji Adebola - Universidad Católica de Temuco - Chile
3 Pena, Margot Teresa Godoy - Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.