Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Designing Hand Gesture Interfaces for Easing Students Participation from Their Spot
Indexado
WoS WOS:000426945600023
Scopus SCOPUS_ID:85034106399
DOI 10.1109/CSCWD.2017.8066683
Año 2017
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The lack of interactivity in the classroom has been identified as an important barrier to make the learning processes more effective. Although several instructional strategies and dynamics have been proposed, including the use of supporting technology, the problem remains open. This paper explores the feasibility of using touchless hand gestures (THG) during lectures in order to promote and ease the students' participation, and thus increasing their interactivity. Particularly, this work focuses on supporting the students' participation from their own spot in the classroom, as a strategy to help them feel comfortable and increase their participation (luring lectures. After conducting a literature review, no proposals or guidelines helping developers create THG-based applications to support such a participation strategy for the classroom scenario were found. Therefore, the authors used the literature review and their own experience to define a set of design aspects that should be considered when developing this type of applications. The suitability of this design guideline was evaluated with a user study with two applications. The quantitative and qualitative results show the students' participation from their spot could be feasible of being used in practice and it could increase the interaction during lectures. Moreover, the proposed design guidelines are shown to be suitable to support the development of these applications.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Erazo, Orlando Hombre Universidad de Chile - Chile
Univ Tecn Estatal Quevedo - Ecuador
Universidad Técnica Estatal de Quevedo - Ecuador
2 BALOIAN-TATARYAN, NELSON ANTRANIG Hombre Universidad de Chile - Chile
3 PINO-URTUBIA, JOSE ALBERTO NICOLAS Hombre Universidad de Chile - Chile
4 OCHOA-DELORENZI, SERGIO FABIAN Hombre Universidad de Chile - Chile
5 Shen, W -
6 Antunes, P -
7 Thuan, NH -
8 Barthes, JP -
9 Luo, J -
10 Yong, J -

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de Chile
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
FONDECYT (Chile)
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación
Universidad Tecnica Estatal de Quevedo
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación
NIC Chile (DCC, Universidad de Chile)
SENESCYT (Convocatoria Abierta, Ecuador)
FOCICYT (Universidad Tecnica Estatal de Quevedo, Ecuador)
National Institute of Corrections
FOCICYT
Convocatoria Abierta

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was partially supported by SENESCYT (Convocatoria Abierta 2011, Ecuador), NIC Chile (DCC, Universidad de Chile), FOCICYT (Universidad Tecnica Estatal de Quevedo, Ecuador), and Fondecyt (Chile) 1150252.
ACKNOWLEDGMENT This work was partially supported by SENESCYT (Convocatoria Abierta 2011, Ecuador), NIC Chile (DCC, Universidad de Chile), FOCICYT (Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador), and Fondecyt (Chile) 1150252.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.