Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Generative AI vs. Teachers: insights from a literature review IA generativa versus profesores: reflexiones desde una revisión de la literatura
Indexado
WoS WOS:001410848400006
Scopus SCOPUS_ID:85215858698
DOI 10.12795/PIXELBIT.107046
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The growing integration of artificial intelligence in universities is reshaping higher education, particularly through the use of chatbots and generative language models. This article conducts a literature review, applying PRISMA guidelines to 155 peer-reviewed articles, to examine the advantages, limitations, and pedagogical applications of AI compared to human teaching. Three main scenarios of impact on educational practices were identified: a) Loss of certain traditional aspects of teaching, such as exclusive information transmission and reporting tasks, b) Transformation of roles, including control over educational content and the didactic contract, c) Emergence of new elements, such as personalized learning and innovative evaluation approaches. Despite its potential to automate processes and save time, chatbots cannot replicate essential human qualities like empathy and adaptability. Therefore, their optimal integration requires thorough pedagogical analysis to balance innovation with educational effectiveness. This work is valuable for researchers, educators, and instructional designers seeking to understand how to leverage AI without compromising teaching quality. It represents a crucial step toward the development of AI integration strategies grounded in solid pedagogical principles.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Information Systems
Computer Networks And Communications
Computer Science Applications
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Chiappe, Andres - Univ La Sabana - Colombia
Universidad de La Sabana - Colombia
2 San Miguel, Carolina - Fdn Univ Navarra - Colombia
Fundación Universitaria Navarra - Colombia
2 Miguel, Carolina San - Fundación Universitaria Navarra - Colombia
3 Delgado, Fabiola Mabel Saez - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de La Sabana
Fundación Universitaria de Navarra

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Agradecemos a la Universidad de La Sabana (Grupo Tecnolog\u00EDas para la Academia \u2013 Proventus (Proyecto EDUPHD-20-2022)) y a la Fundaci\u00F3n Universitaria Navarra - Uninavarra por el apoyo brindado en la preparaci\u00F3n de este art\u00EDculo.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.